fbpx

Lekcja trójstopniowa w metodzie Montessori

Maria Montessori zaadoptowała ją od francuskiego lekarza i pedagoga Seguina. Od jego nazwiska zwykła nazywać lekcję trójstopniową momentami Seguina. Lekcja powinna być prosta, konkretna, krótka i zrozumiała. Lekcja jest bezwzględną prawdą dzięki zwięzłej mowie, bo zbyt dużo słów tworzy chaos. Jest to sposób na wprowadzenie nowego słownictwa, wzbogacenie zasobu słów przez dzieci. Ta metoda wykorzystywana jest w sensoryce, języku, matematyce, kulturze.

Lekcja trójstopniowa jest naprawdę bardzo przyjemna zarówno dla dzieci jak i dorosłych. Polega ona na zabawie, aktywności, przekomarzaniu się. Tak naprawdę ogranicza nas tylko wyobraźnia w jej prowadzeniu, bo na drugim etapie (rozpoznanie) można wydać naprawdę wiele ciekawych poleceń: schowaj, podmuchaj, zapukaj, przykryj…

Do lekcji trójstopniowej najlepiej jest używać 3 przedmiotów i skoncentrować się na trzech nowych nazwach. Pracując na przykład z kartami wzbogacającymi słownictwo albo kartami naukowymi można zapytać po rozłożeniu, które nazwy już zna, a które chciałby poznać. Tak samo jest na przykład przy poznawaniu kolorów. Warto zapytać: „które kolory już znasz?”, „a które chciałbyś dzisiaj poznać?”. Dziecko samodzielnie dokonało wyboru i z ciekawością poznaje nowe słowa i ich materialny obraz.

Nazywanie (1 etap) – odbywa się to w izolacji, czyli nazywamy jeden przedmiot i kładziemy przed dzieckiem, potem sięgamy po drugi przedmiot, nazywamy go i następnie po trzeci.

Rozpoznanie (2 etap) – na tym etapie kładziemy przed dzieckiem wszystkie trzy przedmioty i ćwiczymy, czyli wypowiadamy nazwę przedmiotu, a dziecko pokazuje odpowiedni przedmiot. Wydajemy polecenia, np. połóż tutaj, weź do ręki, przesuń, daj mi…

Zapamiętanie (3 etap) – ostatni etap również odbywa się w izolacji. Pokazujemy dziecku jeden przedmiot i pytamy co to jest, czyli prosimy o to, aby dziecko samodzielnie nazwało przedmiot.

Lekcja trójstopniowa w skrócie

  • 1. etap – nazwanie przedmiotu przez osobę dorosłą (To jest…)
  • 2. etap – rozpoznanie (dorosły mówi, wydaje polecenia, dziecko słucha, realizuje – pokaż mi, dotknij, zapukaj, podmuchaj)
  • 3. etap – zapamiętanie - dziecko nazywa przedmiot (Co to jest?)

Prezentacja lekcji trójstopniowej na przykładzie liter

Wybierz 3 litery, które chcesz zaprezentować dziecku.

  • Pierwszy etap lekcji trójstopniowej: Połóż przed dzieckiem pierwszą literę. Dwoma palcami obrysuj jej kształt, potem powiedz jej dźwięk. Dziecko robi to samo. Powtórz tę czynność z pozostałymi dwiema literami.
  • Drugi etap lekcji trójstopniowej: Wydajemy polecenia, np. połóż tutaj literę „m”, weź do ręki literę „a”, przesuń „t”, daj mi „m”. Ten etap musi być długi.
  • Trzeci etap lekcji trójstopniowej: Kładziemy pierwszą literę przed dzieckiem i pytamy: „Co to jest?”. To samo robimy z pozostałymi.

Po skończonej pracy odłóżcie pomoc rozwojową na odpowiednie miejsce.

Cel

  • wzbogacenie słownictwa
  • utrwalenie słownictwa
  • skojarzenie nazwy z konkretnym przedmiotem

Kontrola błędu

  • przebieg lekcji trójstopniowej

Dołącz do 1000 rodzin zakochanych w metodzie Montessori

Otrzymasz bezpłatny dostęp do opracowanych przez nas pomocy rozwojowych. Dwa razy w miesiącu prześlemy Ci porady i informacje dotyczące Rodziny Montessori

2017 - 2018 ⓒ Simple Toys Beata Wintoch

ul. Wiejska 16, 07-100 Węgrów, Tel: 25 30 70 008, E-mail: biuro(at)simpletoys.pl, NIP: 8241773699

Regulamin Świadczenie Usług | Polityk Prywatności i Plików Cookies