fbpx

Pierwszy kwiat dziecka

Beata miała wyzwanie. Zapytała niespełna 5-letnie dziecko, co chce dostać na urodziny. Odpowiedzią był kwiat w doniczce, który można postawić na parapecie. Radość nie z tej ziemi! To jest czas, odpowiedni moment, kiedy to konkretne dziecko jest gotowe wziąć na siebie odpowiedzialność za roślinę, dbać o nią, podlewać, czyścić liście.

Znalazła odpowiedni kwiat – mały, piękny i niezbyt wymagający sukulent. Dosyć zabawna była rozmowa na temat rozumienia czasu, bo przecież należy ustalić harmonogram podlewania. Dwa razy w tygodniu niewiele mówiło dziecku, ale wtorek i piątek już tak. Mimo że nie zna jeszcze dni tygodnia po kolei, to ustawiły z mamą przypomnienie w telefonie w te konkretne dni. Dzięki temu będą wiedziały, że właśnie nadeszła pora na podlewanie. Oprócz śmiechu i konsternacji jest to cenna informacja – to dobry czas na pracę z czasem, kalendarzem, porami roku, zegarkiem.

Skąd ta radość i ogromne zadowolenie? Wynika to z ekscytacji nad rozwojem dziecka, zdobywania kolejnych umiejętności, podejmowania nowych wyzwań. Beata uwielbia słuchać, jak dziecko opowiada i pokazuje, co już potrafi: umiem już skakać tak (na jednej nodze), i tak (na drugiej nodze), i tak (na dwóch nogach), i tak (z rękami do góry); a ja umiem wspinać się na linie, a ja umiem chodzić po schodach…

Dziecko ma możliwość dbania o kwiat, obserwowania, jak się rozwija, rośnie, wyrastają nowe liście. Ma na sobie odpowiedzialność: dbanie o coś, co należy do niej i jest żywe. To już nie jest podlewanie kwiatów u babci od czasu do czasu, sprzątanie swoich rzeczy po każdej pracy. To coś więcej.

A co jeśli się nie uda? Jak zwiędnie można porozmawiać o cyklu życia rośliny i jej konkretnych potrzebach. Wyposażyć się w kalendarz, na którym będą zaznaczone konkretne dni i napisane czynności, które należy wykonać. Jeśli dziecko nie potrafi jeszcze czytać, mogą to być piktogramy. Temat rośliny otwiera nowe możliwości – wtajemniczanie dziecka w świat przyrody, wartości wody, ziemi, roślin na świecie. Kalendarza i odmierzania czasu, pór roku i pogody. Jeden temat pociąga za sobą kolejne, to jest montessoriańska zasada haka, która dąży do holistycznego rozumienia świata.

Cel

  • posiadanie własnej rośliny
  • pielęgnowanie kwiatu
  • podlewanie
  • obserwacja

Kontrola błędu

Jeśli kwiat jest zbyt rzadko podlewany – więdnie. Jeśli zbyt często – gnije. W sam raz – pięknie się rozwija. Dziecko będzie mogło dostrzec efekty swoich działań.

Dołącz do 1000 rodzin zakochanych w metodzie Montessori

Otrzymasz bezpłatny dostęp do opracowanych przez nas pomocy rozwojowych. Dwa razy w miesiącu prześlemy Ci porady i informacje dotyczące Rodziny Montessori

2017 - 2018 ⓒ Simple Toys Beata Wintoch

ul. Wiejska 16, 07-100 Węgrów, Tel: 25 30 70 008, E-mail: biuro(at)simpletoys.pl, NIP: 8241773699

Regulamin Świadczenie Usług | Polityk Prywatności i Plików Cookies