fbpx

Rozwijanie umysłu matematycznego

W matematyce wbrew pozorom nie są najważniejsze rozwiązania, ale to, co dzieje się w głowie dziecka podczas poszukiwania odpowiedzi, poznawania nowych liczb czy działań matematycznych. Dziecko w tym procesie wykonuje ogromną pracę umysłową i nawet jeśli popełni błąd to dojdzie do etapu, kiedy samodzielnie go zdiagnozuje i nie będzie go już popełniać. Matematyka jest najbardziej rozwiniętą dziedziną w pedagogice Montessori. Jest kompletna. Materiał, który dzieci realizują w przedszkolu Montessori to zakres podstawy programowej do 3 klasy szkoły podstawowej.

Natura każe nam nieustannie coś określać, porównywać, odmierzać, klasyfikować. Coś jest większe lub mniejsze, wykonanie jakiejś potrawy to przejście przez kilka precyzyjnie określonych etapów składających się z konkretnych czynności. Działania matematyczne prowadzimy nie tylko na papierze, ale zmysłowo, np. za pomocą słuchu, oceniając, czy ktoś jest daleko czy blisko. Geometria to połączenie słów: geo i metria, czyli ziemia i mierzyć.

Świat, który nas otacza jest poukładany, ma swoją logikę, rytm, powtarzalność. Matematyka sprawia, że człowiek jest w stanie zrozumieć prawa natury, okiełznać dzielące ludzi odległości, różnice czasu w różnych krajach, policzyć pieniądze. Matematyka opisuje otoczenie. Wszystko, co jest w naturze ma jakiś kształt, który można określić za pomocą figur geometrycznych.

Matematyka tworzy granice, precyzyjny sposób postrzegania świata. To alfabet świata zewnętrznego. Umysł potrzebuje porządkować, rozróżniać właściwości, dostrzegać zależności. Matematyka ma duże znaczenie w sztuce: proporcje ciała, przestrzeń, kompozycja, wydobywanie kształtów podczas tworzenia obrazów oraz w muzyce, która opracowana jest na zasadach matematycznych, które istnieją w rzeczywistości, widoczne dla matematycznych umysłów, które są w stanie każdy element świata i istnienia rozłożyć na działania.

„Nadajmy więc tej części umysłu, która rozwija się dzięki dokładności, jakąś nazwę: nazwijmy ją „umysłem matematycznym”. Pojęcie to pochodzi od francuskiego filozofa, fizyka i matematyka Pascala. Twierdził on, że formą umysłu ludzkiego jest forma matematyczna, gdzie klasyfikacja konkretnych przedmiotów prowadzi do wiedzy i postępu. (…) Zatem formą umysłową człowieka, schematem, w który wpasować się mogą wszystkie bogactwa zgromadzone dzięki bezpośredniemu spostrzeganiu lub wyobrażeniu, jest fundamentalny porządek i ład. Kiedy analizuje się dokonania ludzi, których dorobek – na przykład użyteczny wynalazek – stanowi wybitny wkład w postęp kultury, to jasno widać, że punktem wyjścia był dla nich zawsze jakiś precyzyjny porządek, a drogę do celu wytyczała dokładność” – napisała Maria Montessori w „Umyśle absorbującym”.

Matematyka, porządkowanie, liczenie, kategoryzowanie pojawia się w spontanicznej aktywności dzieci, mają ogromną potrzebę określania rzeczy, nadawania im kategorii, miary, znaczenia. Myślenie matematyczne jest w każdym dziecku, co oznacza, że każde dziecko ma zdolności matematyczne, tylko są one w nieodpowiedni sposób rozwijane.

Dzieci rozwijają myślenie matematyczne poprzez działanie, dlatego materiał matematyczny zaprojektowany przez Marię Montessori jest trójwymiarowy i multisensoryczny. Dzieciom bardzo ciężko jest zrozumieć matematykę, poznać liczby czy robić działania, jeśli nie poznały tego za pomocą zmysłów, nie miały tego w rękach. Jeśli dziecko ma materialnie przedstawioną liczbę 1 i 1000 to widzi, jak wielka jest różnica między nimi, ale jeśli podaje się mu tylko symbole na tablicy, to jest to niewielka różnica w znakach.

Pomoce rozwojowe do matematyki są sensoryczne, czyli dzieci pracują nimi za pomocą rąk, ruchu, samodzielnie albo współpracując z innymi dziećmi. Prowadzą działania na przedmiotach, czyli widzą, co dzieje się, kiedy dodają, odejmują, dzielą albo mnożą. Widzą na określonych materiałach, co to znaczy dodawać, mnożyć, dzielić i odejmować, dostrzegają te zmiany w zależności od działania, bo jak dodają do siebie koraliki to jest ich więcej. Jest silna zależność między ilością a symbolem, to prawdziwe liczenie poprzez manipulowanie prowadzi do rozwoju myślenia abstrakcyjnego i zapamiętywania faktów matematycznych. Matematyka jest procesem odkrywania, szukania sposobów prowadzenia działań, szukania praw matematycznych.

Dołącz do 1000 rodzin zakochanych w metodzie Montessori

Otrzymasz bezpłatny dostęp do opracowanych przez nas pomocy rozwojowych. Dwa razy w miesiącu prześlemy Ci porady i informacje dotyczące Rodziny Montessori

2017 - 2018 ⓒ Simple Toys Beata Wintoch

ul. Wiejska 16, 07-100 Węgrów, Tel: 25 30 70 008, E-mail: biuro(at)simpletoys.pl, NIP: 8241773699

Regulamin Świadczenie Usług | Polityk Prywatności i Plików Cookies