fbpx

Terapia Montessori – otwartość na wyjątkowość

30 grudnia 2018

Już drugi raz zmieniłam nazwę, choć myślę, że lepsze byłoby określenie: doprecyzowałam. To było jak zakochanie, pewne rzeczy się po prostu czuje. Terapia Montessori – chcę jeszcze intensywniej używać metody Montessori w pracy z dziećmi z różnorodnymi zaburzeniami rozwoju, łączyć ją z innymi nurtami i dzielić się swoimi wysiłkami z Tobą – rodzicem, nauczycielem, terapeutą, studentem.

Tak duża znajomość metody Montessori przed rozpoczęciem pracy z dziećmi z autyzmem czy innymi zaburzeniami wpływającymi na funkcjonowanie w naszym świecie sprawiła, że od samego początku mam inną perspektywę patrzenia na te dzieci. Nieważne czy są to dzieci neurotypowe czy z autyzmem, ja widzę dzieci o indywidualnych potrzebach rozwojowych i zastanawiam się, co mogę zrobić, aby zmaksymalizować jakość życia, poznawania i doświadczania świata, na którym razem żyjemy. U dzieci rozwijających się prawidłowo mam widełki, tę przestrzeń, w której mogę spodziewać się konkretnych umiejętności. Wśród dzieci z zaburzeniami rozwoju jest to trudne, a czasem niemożliwe.

Naturalnie pojawiła się we mnie potrzeba śpiewania dziewczynce, która ma trudności w rozwoju. Uspokaja ją to, czasem śpiewa razem ze mną, koncentruje się dłużej na pracy, ma mniej lęku choć na chwilę. Jestem otwarta, szukam różnorodnych rozwiązań i sprawdzam. Nie klasyfikuję dziecka do szuflady z ograniczoną ilością możliwości, wręcz przeciwnie – zastanawiam się, czy to jest odpowiedni moment na coś, czy dziecko jest już gotowe, co mogę zrobić, by je przygotować, czy sposób, w jaki to robię jest optymalny dla tego dziecka, itd…

Metoda Montessori nauczyła mnie cierpliwości do mojej pracy, ciekawości wobec dzieci, szacunku do przebiegu ich rozwoju; podważania, sprawdzania i testowania różnych rozwiązań. Różowa wieża stała się moim narzędziem o nieograniczonej ilości możliwości – czasem służy mi jako klasyczna pomoc rozwojowa Montessori ze swoimi zasadami pracy, a czasem jako pomoc do spotkania się z dzieckiem, poznania się i zbudowania zaufania oraz poczucia bezpieczeństwa.

Najpopularniejsze współcześnie jest wykorzystanie metody Montessori w pracy z dziećmi w normie. Ja chcę doświadczać tej metody w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwoju, łączyć z innymi ciekawymi metodami.

Najważniejsze czego nauczyłam się na kursie Montessori i podczas indywidualnego studiowania tej metody to podejście do dzieci jak do odkrywania nowego lądu – trochę wiem, lecz jeszcze więcej nie wiem i chcę poznać. Nie jak intruz, ale jak bliski mieszkaniec, bo szanuję i doceniam to, kim jest dziecko. Razem zrobimy więcej niż w pojedynkę, jesteśmy dla siebie tak samo ważni. Praca na relacji, metodzie Montessori, nauce.

2017 - ⓒ Simple Toys Beata Wintoch

ul. Wiejska 16, 07-100 Węgrów, Tel: 25 30 70 008, E-mail: biuro(at)simpletoys.pl, NIP: 8241773699

Regulamin Świadczenie Usług | Polityk Prywatności i Plików Cookies